als
fabelwezen
Odysseus kon erover meepraten: sirenes waren zeer verleidelijke wezens.
Half mens, half vis is dit
fabelwezen
uit de Griekse mythologie tot ons gekomen
in afbeeldingen,
die tot de weinige 'blote plaatjes' behoren die zelfs in de
kerk
geaccepteerd werden.
In de Oudheid liet de genoemde Griekse held zich vastbinden aan de
mast
van zijn schip,
waarvan de roeiers het verleidelijke gezang van de sirenes niet konden horen omdat hun oren verstopt waren.
Maar goed ook, want anders zou het
schip,
net als al die andere schepen voor de kust van Sicilië op de rotsen gelokt zijn.
In onze streken hebben soortgelijke verhalen over zeemeerminnen onze dappere
schippers menig ongerust uurtje bezorgd. Niet alleen op zee, zelfs in het fraaie
Rijndal
vergingen vele schepen door het soortgelijke gezang van de fraaie dame Loreley.
Hoewel zij nooit gevangen is, blijken er daar sinds het uitdiepen van de gevaarlijk
rivierbocht weinig schepen meer te vergaan.
Maar hoe is de wulpse sirene in de kerk gekomen?
In moraliserende afbeeldingen bleek zij, liefst voorzien van een
spiegel,
heel geschikt als symbool voor de wellust.
Het is niet bekend of er door die afbeeldingen minder gelovigen op de klippen zijn gelopen.
Tekst: Jean Penders, 09-2005. Bronnen: zie literatuurlijst. Foto: Jean Penders